Chanel, Hermès, Gucci, Burberry, Dior, noem ze maar op. Al deze zogenoemde high fashion houses hebben ieder een eigen product of logo dat kenmerkend is voor het desbetreffende house. Denk bijvoorbeeld aan de iconische C’s in het Chanel-logo, of de bekende Birkin Bag van Hermès. Sommige kenmerken van grote merken kunnen echter ook voor juridische problemen zorgen. Twee bekende voorbeelden hiervan zijn de zaken rondom Louis Vuitton en Christian Louboutin.
Natuurlijk springen er gelijk twee legendarische eigenschappen in gedachten bij het horen van deze namen: het Louis Vuitton-blokjespatroon en de welbekende rode zool van Christian Louboutin. Deze beide merken hebben de afgelopen paar jaar de strijd in de rechtbank proberen te voeren om inbreuken op hun handelsmerk tegen te gaan, en niet altijd met succes.
De zaken respectievelijk
Zo heeft Louis Vuitton in 2015 te horen gekregen dat hun blokjespatroon niet gepatenteerd kan worden, omdat het Hof van Justitie besloten heeft dat het patroon te basic was om het patroon distinctief aan Louis Vuitton te koppelen. De reden die het Hof onder andere gaf was dat het patroon niet anders was vergeleken met het ‘altijd al bestaande’ blokjespatroon en het patroon van LV blokjes van dezelfde grootte in kleur liet afwisselen. Ook stelde het Hof dat Louis Vuitton zelf niet genoeg bewijs leverde om aan te geven dat het blokjespatroon bij hun merk hoorde. Daarom mag het patroon niet ingeschreven worden als een EU-trademark bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie.
Dit staat weer in tegenstelling tot Louboutin, die al een grote rechtszaak heeft gewonnen in 2011 van Yves Saint Laurent. De wereldberoemde rode zool van Louboutin werd in de Amerikaanse Gerechtshoven als ‘logo’ van het merk aangeduid en de aangeleverde onderzoeken vanuit Louboutin gaven ook te weten dat klanten de rode zool zagen als herkenbare eigenschap van het merk. Ook namen de Gerechtshoven in hun overweging mee dat Louboutin veel geld geïnvesteerd heeft in het marketen en trademarken van hun rode zool om te zorgen dat men dit zou herkennen als handelsmerk van hun merk.
Lees de rest van dit artikel en meer in OpRecht juni 2023 - Opulence